Τρίτη, 26 Ιανουαρίου 2016

Έλληνες δεξιοτέχνες...(1ο μέρος)

     Στην δισκογραφία, συνήθως, τα φώτα πέφτουν πάνω στον συνθέτη και τον στιχουργό ειδικά πριν την μεταπολίτευση, και αργότερα στον τραγουδιστή. Υπάρχουν όμως και κάποιες εξαιρέσεις δίσκων , που έφεραν τους μουσικούς και βιρτουόζους μουσικών οργάνων, στο πρώτο πλάνο. Μία αξιόλογη σειρά τέτοια δίσκων ,είναι οι "Έλληνες Δεξιοτέχνες", που κυκλοφόρησε από την εταιρεία ¨Αφοί Φαληρέα", των Τάσου και Γρηγόρη Φαληρέα. (ιδιοκτήτες και του γνωστού παλιού δισκάδικου Pop Eleven). 

    Η σειρά ξεκινάει το 1982, μετά από διαμεσολάβηση του Δημήτρη Κοντογιάννη (Ρεμπέτικη κομπανία), με τον μοναδικό Γιώργο Κόρο (1923-2014). Ο τίτλος του δίσκου "Το μαγικό βιολί", και κωδικός ΑΦ 13. Ο Γιώργος Κόρος, ο κλαρινοφάγος όπως λέγεται (γιατί με την δύναμη που έπαιζε το βιολί κατάφερε να εκτοπίσει το πιο θεωρητικά ηχηρό κλαρίνο), μπήκε ή καλύτερα όπως είχε πει ο ίδιος, επιβλήθηκε στην Columbia, από τον βάρδο του δημοτικού τραγουδιού Γιώργο Παπασιδέρη, και από τότε έχει παίξει βιολί σε περισσότερα από 6000 τραγούδια κυκλοφορημένων δίσκων, ενώ έχει γράψει πάνω από 1000 τραγούδια ("Χαμένο κορμί", "Όσοι είναι αισθηματίες", "Είσαι νινί ακόμα" κλπ). 




  

   Ξεκίνησε να παίζει σε πανηγύρια με φουστανέλα πάνω σε γαιδούρι, και έφτασε να παίζει σε μαγαζιά δίπλα στον Καζαντζίδη και την Γκρέυ και σε δίσκους γνωστών τραγουδιστών από τον Σαββόπουλο μέχρι τον Χριστοδουλόπουλο. Ο δίσκος περιέχει ταξίμια, φαντασίες, βέρσα και δημοτικές μελωδίες, με τον δεξιοτέχνη του βιολιού, να αφήνεται ελεύθερος να ξεδιπλώσει το μεγάλο ταλέντο του. Στον δίσκο υπάρχει και το "Όσοι είν' αισθηματίες" ερμηνευμένο από τον Δ. Βαρσαμίδη.

                                      
                                         

     Ο επόμενος δίσκος της σειράς, έβαλε μπροστά το ούτι, και τον "δάσκαλο" Νίκο Σαραγούδα. "Η αυγή. Μακάμ με ούτι" κυκλοφόρησε το 1983, με κωδικό ΑΦ 15, Ο Σαραγούδας αν και στα πρώτα μουσικά χρόνια του, έγινε γνωστός ως τραγουδιστής δημοτικών τραγουδιών, αργότερα, όταν γνώρισε το ούτι στο "Καφενείο των μουσικών" και το αγόρασε (άνηκε στον Γιάννη Σούλη, γνωστός και ως Μαγνήσαλης), αφιερώθηκε σε αυτό. Στην Πόλη μαγνητοφώνησε σπουδαίους ουτιτζές, και μελέτησε σε βάθος το παίξιμο τους. Έτσι κατάφερε να βάλει το ούτι στην ελληνική δισκογραφία, και στις 33 και στις 45 στροφές. 





      Στο τουμπελέκι και στις ζίλιες παίζουν η Ιωάννα Άντριους και ο Χρήστος Τσολακίδης, ενώ στο τραγούδι είναι η γυναίκα του Σαραγούδα, η Γιασεμί Κανταρτζόγλου-Σαραγούδα. Όπως γράφει στο οπισθόφυλλο ο Γρ. Φαληρέας "Εδώ επιχειρείται μια τίμια καταγραφή μερικών απ'τους δρόμους (μακάμ) που ακούμε στο Ρεμπέτικο, σ'ένα μεγάλο μέρος του λαικού μας τραγουδιού, στους βυζαντινούς ψαλμούς αλλά και σε αρκετά κομμάτια της τζαζ."

                               
      
               
     Το 1984 κυκλοφορεί ο τρίτος δίσκος της σειράς, "Τα ταξίμια του Ιορδάνη", με κωδικό ΑΦ 314. Ο Ιορδάνης Τσομίδης (1933-2006) μπορεί να μην είναι πολύ γνωστός στο ευρύ κοινό, αλλά από τους μουσικούς κύκλους τα μοναδικά ταξίμια του, που μπορεί να διαρκούσαν και 20 λεπτά χωρίς επαναλήψεις, χαρακτηρίζονται μοναδικά. Το παιδί από την Κοκκινιά που κατέληξε να αυτοσχεδιάζει με τον σπουδαία αμερικανό τζαζίστα Phil Woods ,στον δίσκο "Greek Cooking" Της Impulse, ενώ του είχε προταθεί και συνεργασία από τον Bob Dylan, γύρισε πρώτα όλη την Ελλάδα με το μπουζούκι του, πρωτού ταξιδέψει για δουλειά στην Αμερική, όπως και τόσοι άλλοι μπουζουξήδες της εποχής. 

                               
   


                                       

                                        

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου